5 хвилин

Чи реально розвиватися у кризу?

Сучасні реалії внесли свої коригування до планів підприємців. Але найбільше криза вдарила саме по сервісному бізнесу: не всім керівникам вдалося зберегти штат співробітників, визначити та скоротити справді непотрібні витрати. А тим більше знайти в такій ситуації сили для нововведень та зберегти позитивний настрій.

Раніше ми проаналізували активність наших користувачів, аби зрозуміти, в якому положенні зараз знаходиться сервісний бізнес. Але, крім загальної статистики, цікаві приватні кейси підприємців. Тому ми поговорили з керівниками компаній, які ведуть облік у RemOnline і дізналися, які кризові заходи вони вжили, і, найголовніше — що допомогло з позитивом дивитися на ситуацію, що склалася.



sergey-iremont.png (29 KB)Сергій Поліщук
Співзасновник та виконавчий директор iРемонт, однієї з найбільших мереж сервісних центрів з ремонту цифрової, побутової та промислової техніки



Сергій поділився з нами своїм досвідом та корисними порадами, які допомагають його компанії пережити кризу.

— Чи були на вашій практиці кризові моменти, через які роботу компанії доводилося заморожувати чи навіть зупиняти?

— Наша компанія існує на ринку з 2011 року. З 2015 року ми вибудовували основні бізнес-процеси на базі RemOnline, активно користувалися функціями обліку РГК та фінансовим плануванням. Це робило бізнес передбачуваним, дозволяло передбачати та запобігти кризовим моментам. Тому такого досвіду раніше мати не доводилося.


— Як вплинули на роботу компанії поточні обмеження? Багато сервісних центрів були змушені призупинити діяльність.

— Ми серед них: у перші два тижні довелося закрити сервісні центри на вимогу наглядових органів. Але телефонні дзвінки для консультацій клієнтів ми продовжували приймати – це допомогло зберегти штат співробітників практично повністю, їх у нас 35. Хоч і вперше за історію компанії довелося затримати зарплати на два тижні. Зараз ми поступово почали відкривати точки, дотримуючись вимог регіональної влади та санітарних норм.

— Як ви оптимізували бюджет компанії? Яких витрат позбулися в першу чергу?

— Ми одразу почали домовлятися з власниками приміщень про зниження орендних платежів на час, доки не могли ними користуватися. Також довелося тимчасово зупинити контакт-центр та переключити дзвінки на майстрів. Потім почали точкові скорочення: відключили рекламні компанії за типами техніки, на які впав попит, скоротили кількість переміщень штатних кур'єрів, відклали плановий ремонт та оновлення вивісок. Зрізали будь-які «сервіси-допомоги», без яких бізнес може прожити. Ми зрозуміли, що насамперед важливо відмовлятися від витрат, які не забезпечують дохід безпосередньо.


Наш підхід такий: намагаємося не тримати "всі яйця в одному кошику" і тому відкрили медичний центр.



— Часто для кризових моментів підприємці спеціально створюють фінансову подушку безпеки. Чи був такий запас коштів у вашій компанії?

— Ні, як такої подушки не було, тому що вільні гроші ми зазвичай інвестуємо у нові проекти. І її дуже не вистачало на початку карантину, через що, наприклад, довелося затримати зарплатні. У майбутньому зберемо невелику «страхувальну» суму, але все одно не робитимемо її значною. Ми вважаємо, що фінансова «подушка безпеки» має бути не у сумі вільних грошей, а у кількості каналів їхнього залучення.

Важливо мати кілька паралельних проектів, вкладення в які дозволить заробляти вже зараз. Наш підхід такий: намагаємось не тримати "всі яйця в одному кошику" і тому відкрили медичний центр. Ще є напрямок з продажу обладнання для телекомунікаційного ринку. Поточна криза підтвердила вірність такого рішення: сервісний центр тимчасово зупинився, але медичний – продовжив роботу.


— Як це вплинуло на показники компанії?

— Зараз компанія працює приблизно на 60% докризових часів. Оскільки обмеження у місті ще не до кінця знято, люди не можуть пересуватися вільно. Та й загалом відчувається зниження платоспроможності населення. Але ситуація поступово покращується! До липня розраховуємо повернутися до попередніх показників.


— Багатьом компаніям у сучасних реаліях довелося змінювати стратегію просування та використовувати нові рекламні канали. Які нововведення виникли у вашій компанії?

— Ми стали активніше просувати послуги з ремонту вдома та доставку кур'єром, чого не робили раніше. Також більше уваги приділяємо майданчикам-агрегаторам та каталогам сервісних центрів. Їх плюс у тому, що за розумної ціни можна бути нагорі без оплати за кожен клік.


Найбільше компанії допоміг принцип "не розвиватися на кредитні гроші".



— Як ви вважаєте, що саме допомагає вашому сервісу за умов обмежень?

— Найбільше компанії допоміг принцип не розвиватися на кредитні гроші. Завдяки йому ми можемо собі дозволити різке скорочення прибутків без критичних наслідків для бізнесу. Ну і звичайно ж, дуже рятує наша команда, яка залишилася разом із компанією. Ми цінуємо свій колектив, проводимо регулярне навчання, корпоративні зустрічі та виїзди на природу. Я думаю, що співробітники бачать адекватне ставлення до них і тому готові разом із компанією долати труднощі.


— Чи замислювалися ви про закриття бізнесу?

— Думали про «заморожування», бо не було чіткого розуміння термінів жорстких обмежень, але не планували закривати. Розуміли, що треба не здаватись та пройти цей складний період. Скажу банальну, але точну фразу: "той, хто хоче розвиватись, завжди шукає можливості, а той, хто не хоче – причини".

Я думаю, залишитися на плаву нам допомогла чудова команда співробітників та розумне використання фінансів. Програма для сервісного центру RemOnline дозволяє вести докладний фінансовий облік та баланс основних засобів. Ви запустили дуже корисний цикл статей про облік та фінанси, рекомендую почитати та застосовувати ці інструменти всім користувачам.




— Який найважливіший урок ви отримали з ситуації, що склалася?

— Ми зрозуміли, що виявилися зовсім не підготовленими до дистанційного ремонту (ремонту вдома у клієнта). І сильно програли фірмам із послугами "псевдо-приватних" майстрів, які опинилися в топі реклами та працюють у такому режимі давно. Криза показала нам цей очевидний канал, будемо приділяти йому більше уваги. Також тепер ми будемо більш підготовлені до можливих кризових моментів у майбутньому: впевненіше відмовлятимемося від витрат, які безпосередньо не забезпечують доходи, та невелику фінансову «подушку безпеки» таки зберемо.



iremont-team.jpeg (213 KB)

— Які плани ви з командою будуєте найближчим часом?

— Ринок поступово відтаює та зараз з'являється багато відмінних варіантів приміщень, на які раніше вишикувалася б черга. Ми плануємо скористатися цим моментом та відкрити ще кілька нових сервісних центрів.


— Складається враження, що карантин дав поштовх для розвитку. Чи так це?

— Звісно! Криза – це час нових можливостей. Безумовно, ми втратили частину доходів, у чомусь пригальмували та ще довго будемо змушені коригувати свої плани. Але ми точно не плануємо "завмирати". Важливо менше дивитися телевізор і не скаржитися на життя — це ні до чого гарного не приведе ☺