11 хвилин

Партнерський бізнес. Як не прогоріти?

Підприємці діляться на два типи: ті, які самостійно розвивають компанію, і ті, які намагаються обзавестися підтримкою в особі партнера. Або навіть декількох. Як показують дослідження, більше шансів на успіх у других.

Ми розібралися в нюансах партнерського бізнесу, аби зрозуміти, чому.

Що таке партнерський бізнес

Партнерський бізнес — це найефективніша модель розвитку власної справи. І це не просто гучні слова, а й науково підтверджений факт. Дослідники Університету Марккета (США) проаналізували 2 тис. швидкозростаючих компаній та виявили, що 94% з них мають більше двох засновників, і тільки 6% заснував один чоловік *.

Партнерство — це модель, в якій бізнес заснували та розвивають кілька людей. Причому це можуть бути як друзі або знайомі, так і абсолютно чужі люди із загальною ідеєю. Схожої моделлю є співпраця. Часто ці визначення плутають, не вловлюючи основної відмінності.

Партнерство та співпраця: у чому різниця?

Партнерство: один бізнес з декількома (2 та більше) партнерами з моменту заснування компанії.
Приклад: Ларрі Пейдж і Сергій Брін познайомилися ще в університеті та через кілька років разом заснували компанію Google як рівноправні партнери, запросивши ще одну людину в керівництво.

Співпраця: два та більше вже діючих бізнесу співпрацюють одноразово або постійно для загальної вигоди.
Приклад: Бренд одягу River Island та інтернет-рітейлер ASOS почали співпрацю вже будучи відомими по всьому світу компаніями. При цьому партнерська бізнес-модель вигідна для кожної з цих компанії в рівній мірі: перші отримали додаткову точку збуту в майже 200 країнах через посередника, а другі представили у себе в асортименті відомий світовий бренд.

Але у кожної медалі дві сторони. Нарівні з незаперечними плюсами партнерський бізнес має свої підводні камені. Для об'єктивності розглянемо обидві сторони — рішення про бізнес з партнером можна приймати не зваживши всі плюси та мінуси, інакше на цих терезах можуть виявитися великі суми або навіть сам бізнес.

Очевидні переваги партнерського бізнесу:

  • поділ відповідальності та навантаження між партнерами
  • різний життєвий та професійний досвід, який допоможе розвивати справу швидше й ефективніше
  • вкладення декількох співзасновників збільшують стартовий капітал
  • командна робота


Підводні камені партнерського бізнесу:

  • менш досвідчений партнер може гальмувати розвиток
  • не завжди вдається побудувати довірчі відносини з чужою людиною, та професійні — з близькою
  • партнерський бізнес з друзями або членами сім'ї часто виявляється проблемою через небажання оформлювати його документально
  • небажання описувати в угоді деталі та способи виходу з конфліктів на старті може призвести до того, що в процесі проблема не вирішиться


Звичайно, аби скоротити ймовірність розвитку негативного сценарію, потрібно подбати про те, щоб сторони знали та дотримувалися встановлених домовленостей. Тому просто проговорити їх недостатньо. Якщо ви з партнером серйозні підприємці, налаштовані на результат, а не просто по-братськи вирішили зайнятися справою, задокументуйте внутрішні положення компанії у партнерську угоду.

Партнерська угода: принципи складання

Партнерська угода — це не юридичний документ. Вона не несе правової сили та потрібен тільки для внутрішнього користування. Так, її складання займе час і іноді здається безглуздим, особливо якщо в ролі партнера виступає друг або родич, і всі "давно все вирішили". Але краще витратити більше часу на етапі підготовки, та прискіпливо обговорити всі деталі, підпункти та навіть моменти, які здаються дріб'язковими, ніж пожинати гіркі плоди розчарувань і непорозумінь вже під час спільної роботи.

Партнерська угода між засновниками обов'язково має містити: 

  • якомога більше деталей про внутрішнє життя компанії. Це документи, що описують бізнес-процеси, статут та інші нюанси "внутряка"
  • регламентований порядок вирішення конфліктних ситуацій з партнерами. Ви повинні обговорити план виходу з можливих конфліктів і список дій для ситуацій, яких цей план не зможе охопити. Звичайно, передбачити всі ви не зможете, але зате будете спати спокійно з думкою про те, що план "Б" існує.


І тут підійшли до головного питання: як скласти договір між партнерами по бізнесу? Тут теж все просто. Сідайте разом та обговорюйте такі питання: 

1. Стратегія. З чого починаєте, куди йдете та що плануєте досягти. Все це з конкретними термінами. Стратегічне планування включає навіть такі питання, як можливість приєднання до іншого бізнесу, його купівля або збільшення числа партнерів. 

2. Фінанси. Частки початкового капіталу, оцінка вартості компанії, зарплатний фонд і фінансовий прогноз. Джерела фінансування в разі касового розриву й інвесторів теж варто обумовити заздалегідь. Обов'язково вказується схема розподілу майбутніх прибутків! 

3. Ролі. Організаційна структура компанії та розмежування зон відповідальності. На цьому етапі також варто вирішити, як будуть прийматися рішення та порядок їх узгодження з партнерами. 

4. Принципи. Цінності, якими ви будете керуватися в процесі прийняття рішень, місія компанії.


Ставлення до грошей, дії в разі виходу партнера з частки та навіть можливість найму родичів — обговорення таких деталей на старті допоможе зрозуміти глибинну мотивацію один-одного та запобігти конфліктам.

Наприклад:

Двоє друзів вирішують почати бізнес з оренди дитячих автокрісел. Звичайно ж без партнерської угоди, це ж друзі. Бізнес пішов вгору та став приносити прибуток всім на радість. Але чим більше прибутку приносила компанія, тим більше конфліктних ситуацій виникало: ніхто спочатку не вирішив, як цей прибуток буде розподілятися. Один з партнерів хотів швидкого зростання і тому бачив доцільність у вкладенні прибутку в масштабування. А другий хотів достатку собі та своїй родині вже зараз. Можете здогадатися, що було з компанією далі.


brotherhood.png (2.02 MB)

Саме тому роль партнерської угоди недооцінена, адже це те, що убезпечить вас і ваш бізнес. А ще пам'ятайте, що такий документ — не статична інформація. Ви завжди можете оновлювати положення та додавати нові пункти. Головне робити це разом з партнером :)

* Якщо ви зацікавлені у тому, аби ваша партнерська угода було якомога точнішою та конкретною, та й просто хочете дізнатися більше про принципи ведення бізнесу з партнерами, радимо прочитати книгу Девіда Гейджа "Партнерська угода: Як побудувати спільний бізнес на надійній основі."

Як налагодити партнерські відносини у бізнесі

Договір договором, але все-таки ця бізнес-модель не протримається довго без простої людської комунікації та довірчих відносин між партнерами.

Ось основні правила, які допоможуть вам такі відносини побудувати, і найголовніше, підтримувати:

  • Відкрита та щира комунікація. Тут діє принцип "говорити словами через рот". Обговорюйте все важливе та не дуже, і не мовчіть про те, що хотілося б змінити або поліпшити. Партнерський бізнес — це довгострокові відносини, які неможливо побудувати на замовчуваннях та образах.
  • Спільне вирішення конфліктних ситуацій. Аби зберегти довірчі відносини, не відсторонюйтеся та не намагайтеся "зам'яти" конфлікти. Спробуйте разом з партнерами зрозуміти природу їх виникнення та знайти шляхи вирішення.
  • Прагнення до загальної мети. Якщо один партнер хоче швидко розвивати бізнес і на перших порах вкладати прибуток в масштабування, а другий — економити та рухатися поступово, справа далеко не зайде. Зберегти довірчі відносини з бізнес-партнерами допоможуть спільні цілі та цінності. А якщо ви вже на старті дивитеся у різних напрямках, радимо задуматися про доцільність такого партнерства.

Небажання звертати увагу на відмінність поглядів на березі може призвести до краху корабля у відкритому морі нестабільного ринку

Але іноді навіть найдовірче та щире партнерство може зіпсувати фінансове питання. А точніше неправильний розподіл частин між засновниками. Але як порахувати частку, якщо один партнер зробив значний матеріальний внесок, а другий цілодобово працює, або володіє унікальними знаннями? Давайте розбиратися.

Як визначити частку партнера

Немає встановлених правил, за якими розділяється капітал між партнерами. Фінансові питання базуються на безлічі факторів: відносини між партнерами, частка у стартовому капіталі, статут організації. Але якщо заглибитися, можна виділити два типи впливу партнера в розвиток компанії, на яких грунтується його частка:

1. Фінансовий. Це те, скільки він вкладає в стартовий капітал і його наступні вкладення. Наприклад, два партнера з однаковою сумою на старті можуть мати однакову частку в бізнесі. 

2. Нематеріальний (витрачений час, досвід, знання, зв'язки і т.д.). Тут вже вирахувати частку складно, але можна. І в даному випадку нематеріальний внесок може бути цінніше матеріального, тому оцінюється такий внесок рівноправно з фінансовим. Наприклад, якщо один партнер забезпечив стартовий капітал, а другий володіє знаннями, як ефективно його застосувати, то їх частки можуть бути рівні.


При розподілі частки важливо оцінювати внесок кожного партнера не тільки на старті, але й в процесі розвитку компанії. Можна заздалегідь прописати в партнерську угоду, що частка зменшується якщо, наприклад, керівник став приділяти бізнесу менше часу та ніяк не впливає на його розвиток. Також можна вказати там, скільки годин на тиждень партнер повинен проводити в офісі, або інші умови збереження фінансової частки в бізнесі. Це "підстьобує" та мотивує на те, аби працювати на благо компанії нарівні (і вберігає від претензій).

У будь-якому випадку фінансові умови все одно треба закріпити з точки зору права. Але яку організаційно-правову форму краще обрати для партнерства, щоб і відповідно до закону діяти, і в податках не потонути? Ми і в цьому розібралися.

Партнерство при ПП

Аби правильно оформити партнерський бізнес, потрібно відштовхуватися від того, що вже є. А саме:

Якщо один з партнерів вже оформлений як ПП і ви разом вирішили зробити другого найманим працівником. У цьому випадку партнер, який числиться керівником з юридичної точки зору має більше прав. Тому такий варіант підійде тільки при дуже довірчих стосунках (а якщо ви уважно читали статтю, то повинні розуміти ризики такої затії).

Якщо всі партнери оформлені як ПП. У цьому випадку зверніть увагу на правову форму "товариство".

Але якщо спочатку жоден з партнерів не оформлений як ПП, для партнерського бізнесу краще (і безпечніше) відкривати ТОВ. Але, аби дізнатися про правові нюанси такого підприємства, краще проконсультуйтеся зі своїм юристом. Так буде правильно.

Як пише Девід Гейдж, "Найгарніша перевага партнерства — колосальний потенціал для синергії." Об'єднуючи свої сильні сторони, партнери не тільки сприяють зміцненню свого бізнесу, а й розширюють його можливості." Twitter, Procter and Gamble, Yahoo !, Apple і багато інших відомих по всьому світу компанії підтверджують ці слова. Всі вони створені за моделлю партнерського бізнесу. Бажаємо і вам знайти партнерів, робота з якими примножить ваш власний потенціал, стартовий капітал і допоможе ідеї розвернутися в щось більше.

Не забудьте підписатися на наш Телеграм-канал та оновлення блогу, поки ми готуємо для вас черговий корисний матеріал.

comments powered by Disqus