1. РемОнлайн
  2. Блог
  3. Академія РемОнлайн
  4. Прогнозування та відвага: запобігаємо касовому розриву

Прогнозування та відвага: запобігаємо касовому розриву


cash-gap-new.png (282 KB)

 

Компанія прибуткова, а рахунки оплатити нема чим? Ось він, касовий розрив у всій красі. Якщо не відстежити цей момент і не навчитися планувати потоки грошових коштів, одного разу касовий розрив може стати причиною банкрутства.

Давайте разом розбиратися, чому так виходить, і що робити, щоб не виходило.



"Ніколи не оцінюйте фінансову стійкість своєї компанії
за обсягом одержуваного прибутку
"



Касовий розрив це неможливість компанії виконати грошові зобов'язання вчасно. Тобто фінансових надходжень на рахунки ще немає, а платити постачальникам або співробітникам, наприклад, треба вже зараз. Навіть якщо компанія рентабельна, вона в один момент може збанкрутувати через недостатню ліквідність (нестачу вільних грошових коштів *).

* Вільні грошові кошти або чистий грошовий потік різниця між надходженнями і виплатами грошових коштів.

Тому ніколи не оцінюйте фінансову стійкість компанії за обсягом одержуваного прибутку. Синхронізуйте надходження та виплати грошових коштів так, аби зберігати оптимальний обсяг готівки. І звичайно ж, краще передбачити касовий розрив, ніж боротися з його наслідками. Зробити це можна завдяки простій формулі.



Формула чистого грошового потоку



ЧГП = Сп + ВГП - ВГП


Де ЧГП це чистий грошовий потік на кінець періоду, Сп сальдо початкове (залишок грошей на початок цього періоду), ВГП - вхідний грошовий потік (всі надходження), а ВГП вихідний грошовий потік (всі виплати).

За цією формулою можна розрахувати грошовий потік на місяці вперед, орієнтуючись на показники плану продажів, закупівель та інші рухи грошей, закладені в бюджет. Негативний залишок у формулі проінформує вас про касовий розрив.

Але вже зараз вас можуть застерегти чинники, які ми розібрали нижче.

Через що виникає касовий розрив і як з ним боротися


Головна причина касових розривів  ̶ц̶е̶ ̶т̶и̶ це неналаштований процес управління грошовими потоками. Від ефективного планування надходжень та виплат залежить фінансова стабільність компанії. Якщо керівництво ігнорує управління фінансами, може трапитися так, що корабель з цілями та амбіціями просто розіб'ється об скелі ризику неплатоспроможності. Особливо важливим цей аспект є для компаній, які недавно вийшли на ринок.

Тому навчіться систематично відстежувати показники в звіті про рух грошових коштів. У ньому вказуються основні статті витрат і доходу компанії, а також сальдо на кінець звітного періоду (чистий грошовий потік). Цей звіт допоможе не тільки спрогнозувати витрати, а й вчасно реагувати на надмірні витрати.

За допомогою РемОнлайн, наприклад, ви можете контролювати потоки грошових коштів. Звіт РГК в програмі формується автоматично та відображає поточні витрати й доходи за статтями. Завдяки цьому ви зможете визначити та скоротити непотрібні витрати, передбачити "сліпі плями" в надходженнях, а отже запобігти касовий розрив.


cash-flow-report.png (55 KB)


Відсутність плану грошових надходжень і виплат. Цей пункт випливає з попереднього. А це значить, що як тільки ви навчитеся регулярно складати та аналізувати звіт РГК, на його основі можна буде побудувати ефективний план доходів і витрат з сегментацією по місяцях.

Такий план допомагає передбачити касові розриви, а отже їх уникнути. Наприклад, він покаже, що в якомусь місяці заплановані витрати перевищують надходження. І тоді ви зможете заздалегідь підготуватися до такої ситуації.


Контролюйте не тільки витрата але й надходження коштів. Для ефективного управління грошовими потоками першочерговим завданням є отримання коштів в повному обсязі, а потім ефективне їх використання. Одним з найбільш ризикових моментів безумовно є відстрочка платежу вашим клієнтам. Хоч можливість зробити платіж частинами або через певний час і приваблює клієнтів, висока дебіторська заборгованість загрожує дірами в бюджеті та порушує стабільність всієї фінансової системи вашого бізнесу.



Робота з дебіторською заборгованістю одне з найважливіших напрямків фінансового менеджменту. Не допускайте перевищення відстрочки платежу покупцям над відстрочкою платежів постачальникам за відвантажену продукцію. Ретельно оцінюйте ризик і давайте в борг лише перевіреним покупцям. Розробіть та запровадьте регламент по роботі із заборгованістю та підберіть інструмент для контролю своєчасності оплат.

 

Відсутність приоритизации платежів. Часто оплати за рахунками виробляються хаотично. Це не дуже гарне рішення особливо для фінансово нестійких компаній. Розділіть платежі на групи з урахуванням таких факторів, як сума, отримана після вкладення коштів, і розмір штрафів / пені в разі невиплати. Вийде три групи:


  • Обов'язкові платежі з встановленим крайнім терміном виплати. Зазвичай це податки, кредитні заборгованості, оренда, зарплати співробітникам або інші оплати з високим пріоритетом (читати НЕ гнучкими умовами погашення заборгованостей).
  • З відкритою датою оплати та гнучкими умовами (якщо ви можете затримати оплату на пару днів). Наприклад, це можуть бути виплати лояльним партнерам.
  • Другорядні, необов'язкові оплати. Лише в разі погашення перших двох можна зі спокійною душею оплачувати офісні витрати, наприклад, або інші менш важливі рахунки.

Неефективне управління запасами. Зростання неліквідних запасів або низька оборотність товарів негативно позначається на бюджеті: закупівлю ви зробили сьогодні, а "відбиваєте" вкладені кошти місяцями. Планування закупівель, план продажів і ціноутворення з урахуванням накладних витрат  поставтеся до кожного елементу управління запасами з належною увагою.

Відсутність фінансового резерву. Фінансова "подушка безпеки" врятувала передбачливих підприємців в кризові часи. Але насправді, фінансовий резерв для покриття незапланованих витрат повинен бути у кожної компанії, як запорука спокійного сну її керівника. Краще скоротити необов'язкові витрати та відкласти кошти "про запас", ніж в агонії кидатися в пошуках позики в момент, коли готівки просто немає.


Ігнорування коливань курсу та термінів зарубіжних банківських переводів також може стати причиною касового розриву. Компаніям, працюючим з іноземними партнерами, в план грошових надходжень потрібно закладати курсові різниці, комісії за конвертацію та терміни міжнародних транзакцій.




Існує кілька джерел фінансування касових розривів:


  1. Відстрочка виконання або реструктуризація зобов'язань. Спробуйте домовитися з кредитором про перенесення дати оплати або часткове погашення зобов'язань. При необхідності запропонуйте графік погашення заборгованості виходячи з наявних можливостей та прогнозованого грошового потоку.
  2. Фінансування за рахунок відстрочки інших зобов'язань. Якщо кредитор невблаганний, спробуйте домовитися з більш лояльними контрагентами та направте вільні кошти на погашення поточних зобов'язань.
  3. Фінансова допомога. У світі бізнесу існує не тільки конкуренція, але й взаємодопомога. Спробуйте домовитися про отримання короткочасної фінансової допомоги (як на платній, так й на безоплатній основі) серед ваших друзів, підприємців або лояльних контрагентів.
  4. Короткострокову позику або овердрафт в банківських установах. Найпростішим (і найбільш витратним) способом є використання короткострокового кредиту або відновлювальної кредитної лінії. Зверніться з таким проханням до вашого обслуговуючого банку та оберіть найбільш оптимальний варіант кредитування.



Підводячи підсумки, скажемо лише, що прогнозування у фінансових питаннях допоможе уникнути багатьох проблем окрім касового розриву. А ще допоможе наш блог — ми висвітлюємо найактуальніші питання для підприємців. Тому підписуйтесь на Телеграм-канал.

comments powered by Disqus