9 хвилин

Як відкрити автосервіс з нуля? Покрокова інструкція

Перед тим, як відкрити автосервіс, підприємці замислюються про високу конкурентність ринку та низьку рентабельність такого бізнесу. І даремно: існує не так багато гарних автосервісів з високим рівнем обслуговування та кваліфікованими фахівцями. У статті ми розповідаємо, як відкрити саме такий.



Як обрати місце під СТО
Устаткування для автосервісу
Які документи потрібні для відкриття
Автоматизація автосервісу
Мотивація працівників СТО
Як залучити клієнтів

Як обрати приміщення під СТО

Вибір приміщення під автосервіс — відповідальна справа, до якої потрібно поставитися дуже уважно, адже від розташування СТО залежить потік клієнтів та можливість отримати сертифікацію.

Саме тому пошук потрібного місця варто почати з визначення, який автосервіс ви хочете відкрити: гаражний, дилерський, незалежний або спеціалізований. Більше про різні види автосервісів ми писали у цій статті.

А після того, як визначитеся з видом, можна приступати до вибору ідеального приміщення. Ось пункти, на які слід звернути увагу:

  • Площа приміщення підбирається з розрахунку 5 м.кв. на співробітника без урахування площі обладнання
  • Відстань не менше 50 м від житлових будинків та громадських місць (парків, водойм тощо)
  • Наявність електро- та водопостачання, каналізації
  • Природне та штучне освітлення з вибухобезпечним виконанням
  • Вентиляція та опалення
  • Оздоблення приміщення маслобензостійкими матеріалами: масляною фарбою, керамічною плиткою


autoservice.jpeg (33 KB)



Це не просто корисні поради. Це вимоги, без яких ваш автосервіс не зможе отримати сертифікацію (про неї говоримо нижче). А плюсом буде розташування, яке може забезпечити постійний потік клієнтів. Краще шукати місце біля:

  • заправок
  • гаражних комплексів 
  • доріг та автомагістралей

Гарні керівники піклуються про комфорт співробітників та клієнтів

Це якщо про зовнішнє. Але те, що всередині не менш важливо, правда? Насамперед ваш автосервіс має стати комфортним місцем роботи для співробітників та приємним для клієнтів. Як?

Для співробітників: забезпечте персонал душовою, роздягальнею, місцем для перерви та прийому їжі, особистими засобами індивідуального захисту.

Для клієнтів: кімната очікування, wi-fi, вода, кава чи чай.

З виглядом визначились і навіть місце обрали? Можна закуповувати обладнання та наймати співробітників. Отже йдемо далі.

Устаткування для автосервісу

Вибір обладнання — це один із ключових моментів при відкритті автосервісу, який впливає на всю його подальшу роботу. Якісне обладнання коштує чимало, тож на старті важливо зробити правильний вибір.


Ця тема варта окремої статті, тому переходьте за посиланням, аби дізнатися всі тонкощі вибору обладнання для автосервісу.

Які документи потрібні для відкриття автосервісу

Починаючи розмову про документи, які потрібні для відкриття автосервісу, одразу хочемо відповісти на головне запитання: "Чи потрібна ліцензія?" Ні, з 2015 року отримання ліцензії для діяльності автосервісу не потрібне.

Але ви можете пройти добровільну сертифікацію. Це скоріше іміджевий хід, який не впливає ні на що, крім вашого автосервісу в очах клієнта.

Сертифікат відповідності діяльності, що надається, видається органами Транспортної служби. Для цього вам потрібно буде зібрати наступні висновки щодо відповідності об'єкту:

  • санітарним нормам
  • стандартам пожежної безпеки
  • нормам екологічних та комунальних служб.

Також ви повинні надати повний перелік послуг, які надає автосервіс, заяву на отримання сертифікату та статут (у разі, якщо правова форма вашої діяльності ТОВ).

Єдиний не дуже приємний нюанс, який відлякує власників від сертифікування – це неможливість отримати єдиний сертифікат на всі види робіт. Для кожної послуги необхідно отримувати окреме підтвердження. Зате якщо ви заморочитеся, то після отримання документів можете сміливо заявляти, що в автосервісі всі види робіт сертифіковані. А це величезний плюс. Особливо для власників дорогих автомобілів, які не довірять свої машини будь-кому.

Автоматизація автосервісу

Так вже склалося, що багато підприємців звикли відчайдушно боротися з наслідками проблем і навіть не думають про можливість їхнього запобігання. Наприклад, власники автосервісів часто замислюються про автоматизацію бізнесу, коли показники відстають, а навколо хаос: співробітники не встигають оброблювати замовлення вчасно, втрачають дані або не можуть знайти інструменти та запчастини.

Тому чим раніше ви подумаєте про автоматизацію автосервісу, тим більше у вас шансів розвивати його стабільно, передбачувано та системно. При цьому автоматизація бізнесу відкриває нові можливості як керівнику, так і всім співробітникам автосервісу.

Ось, що саме пропонує автоматизація:

  • скорочує час, який працівники витрачають на рутинні завдання, тим самим дозволяє їм працювати ефективніше 
  • зменшує ймовірність помилок, спричинених впливом людського фактора
  • скорочує непотрібні витрати та дозволяє оптимізувати бюджет
  • систематизує дані, завдяки чому відкривається можливість виявити закономірності та передбачати майбутні результати.

Автоматизація — це не лише вирішення рутинних завдань бізнесу, але й запобігання неприємним наслідкам відсутності обліку

Інструменти автоматизації

CRM-система – головний інструмент автоматизації бізнесу. "Коробочні" або хмарні рішення, вузько- або мультифункціональні, знайомі всім або зовсім нові сервіси. Ринок CRM постійно розвивається. Але якою б багатослівною не була пропозиція, не всі програми мають необхідні автосервісу якості. Давайте подивимося, які функції просто необхідні для правильного функціонування автосервісу і чому:

  • База даних клієнтів. Програма для автосервісу повинна мати можливість зберігання даних клієнтів, історію їхньої взаємодії з автосервісом. Також ключовим моментом є можливість спілкуватися з клієнтами за допомогою програми: відправка смс та телефонія.
  • Планування завантаження ресурсів. Чим більший автосервіс, тим складніше проводити запис наперед, забезпечуючи рівномірне завантаження ресурсів (станцій та співробітників). У цьому допомагають програми з можливістю проводити запис клієнтів наперед на вільні дати, місця та до вільних майстрів.
  • Облік інструментів та автозапчастин. Наявність необхідних деталей забезпечує своєчасне обслуговування клієнтів. Тому важливо вести облік запчастин у програмі, яка не тільки зберігає дані про товари, а й аналізує їх, у будь-який момент виводячи потрібні показники: скільки деталей використовували, скільки залишилося, які потрібно докупити, де знаходяться на складі тощо. Також в автосервісах важливо вести облік інструментів, адже вони постійно губляться та пропадають.

Зазвичай ці функції забезпечують вузькоспеціалізовані програми. Але чи є сенс використовувати кілька різних сервісів окремо для клієнтів, планування запису та обліку на складі? Існують рішення, які легко поєднують потрібний функціонал для автосервісу.

Наприклад, RemOnline. Це crm для сто, що дозволяє комплексно автоматизувати СТО та автосервіс.


scheduler-resources.png (62 KB)

Мотивація працівників СТО

Фінішний етап. Після того, як штат сформовано та зони відповідальності розподілені, можна переходити до системи мотивації співробітників. Адже кожному керівнику хочеться, аби механіки та майстри працювали якісно та із задоволенням. Для цього потрібно побудувати систему мотивації так, аби співробітники:

  1. у роботі орієнтувалися на кінцевий результат
  2. розуміли, за що отримують зарплатню та додаткові бонуси

Ми описали найефективніші способи мотивації персоналу автосервісу, аби ви могли обрати відповідний для своїх співробітників.

1. Прив'язка до кваліфікації

Умовно персонал автосервісу можна поділити на кілька груп за рівнем кваліфікації:

  1. розряд – це досвідчені, часто вузькоспрямовані фахівці, які можуть не тільки виконати складні роботи, а й навчати інших працівників.
  2. розряд – це рядові механіки, які можуть самостійно виконувати основні роботи та зазвичай становлять більшу частину персоналу.
  3. розряд – це стажери, новачки та інші працівники, які потребують підвищення кваліфікації та досвіду.

Зазвичай зарплата для співробітників із різних розрядів теж відрізняється. Але щоб зробити це елементом мотивації, визначте критерії переходу з одного розряду до іншого. Прив'яжіть їх на час (у нормогодинах чи місяцях), аби співробітники точно знали, скільки повинні працювати, щоб отримати потрібний досвід і перейти на новий рівень. Зробіть внутрішні іспити, аби співробітники вищої кваліфікації могли оцінити результат. Забезпечте персоналу можливість заробляти більше та одночасно навчатися. Різниця у ставці для кожного розряду буде гарним стимулом зростати та працювати старанніше.

Ця система найпоширеніша на практиці середніх і великих автосервісів. Вона також діє і навпаки: якщо норма годин не виконується, розряд знижується. Також ви можете виділити більше розрядів або вигадати додаткові бонуси при переході. Головне чітко розберіть правила нарахування та переходу з одного розряду до іншого зі співробітниками, адже будь-яка система мотивації має бути прозорою.


Система мотивації має бути прозорою та зрозумілою для співробітників

2. Прив'язка до виконаних послуг/проданих товарів

Цей спосіб можна розглядати як додатковий спосіб мотивації, так і основний, визначивши відсоткову ставку за додатковий продаж або надані послуги. Головне справедливо встановити розмір процентних бонусів поряд із зарплатною ставкою. Також важливо подбати, щоб співробітники мали рівні можливості та розділити умови для механіків, приймальників та менеджерів.

RemOnline, наприклад, автоматично виводить суму зарплат з урахуванням усіх додаткових процентних бонусів. У програмі можна налаштувати відсотки від продажу чи послуг один раз, аби не морочитися зі складною системою підрахунку зарплати щомісяця вручну.

3. Прив'язка до показників

Цей метод позбавить проблем зі складними підрахунками. Просто виведіть показники, які необхідно отримати наприкінці кожного місяця та встановіть фінансові пороги у разі невиконання/перевиконання плану.

4. Додаткові бонуси

Система мотивації часто залежить від фантазії керівника. Особливо, коли справа стосується не основної ставки, а додаткових бонусів. Це можуть бути додаткові премії за стаж роботи у конкретному автосервісі (1, 2, 3 роки). Бонуси за відмову від куріння, чистоту робочого місця чи інші маленькі стимули, які принесуть користь як працівникам, і керівництву. Часто такі приємні дрібниці перекривають мінуси роботи в автосервісі (якщо вони є) та показують співробітникам, що їх справді цінують.

Як залучити клієнтів до автосервісу

Коли пройдено такий великий шлях, останнє, що залишається зробити — це забезпечити стабільний потік клієнтів. І це, мабуть, найскладніше.

Якщо місце під автосервіс ви обрали з урахуванням наших рекомендацій, 50% заповненості ви вже забезпечили. Аби забезпечити другу половину, потрібно підійти до реклами з урахуванням специфіки бізнесу. Ми виділили основні методи, які допоможуть залучити клієнтів до автосервісу:

1. Високий рівень клієнтського сервісу

Жодна реклама СТО не діє краще, ніж щира рекомендація друга чи знайомого. Тому перше, про що ви повинні подбати, це клієнтський сервіс. Не просто хороший, а такий, аби клієнтам хотілося обслуговувати свою "ластівку" тільки в цьому місці та ще й радити знайомим.

Клієнтський сервіс складається з багатьох чинників. Це ввічливість майстрів, швидке та якісне обслуговування, зрештою атмосфера. На всіх етапах комунікації з автосервісом, починаючи з першого дзвінка та закінчуючи часом очікування автомобіля, клієнт повинен відчувати турботу та доброзичливість.

Читайте більше про клієнтський сервіс

2. Бонусна система для постійних клієнтів

Автомобіль потребує постійного обслуговування. Заміна шин мінімум двічі на рік, заміна олії та щорічне ТО. А автомобілям з пробігом від 300 тис. так взагалі потрібен щомісячний огляд. Тобто середньостатистичний автовласник контактує з автосервісом щонайменше 5 разів на рік. І ви можете стати цим автосервісом, якщо правильно побудуєте систему лояльності для постійних клієнтів.

Разом з першим пунктом цей діє беззастережно: чому б не повернутись у місце з гарним сервісом, якщо у тебе є приємний бонус на наступний візит?

Варіантів багато: 

  • накопичувальна знижка, яка збільшується з кожним відвідуванням (наприклад, 2-3-5%)
  • безкоштовна послуга у подарунок (перевірка олії до заміни шин, наприклад)
  • акція "Приведи друга" та знижки за кожного нового клієнта, який прийшов за рекомендацією
  • знижки постійних клієнтів (-10% на всі послуги після п'ятого відвідування, наприклад)

Направте фокус вашої уваги на те, аби повертати клієнтів. Це і економніше, і ефективніше з огляду на специфіку бізнесу.



баннер для автосервисов

3. Зовнішня реклама

Автосервіс — це локальний бізнес. Це означає, що основна частка клієнтів – це мешканці прилеглих районів. Подбайте про те, аби перехожі та проїжджаючі повз ваш автосервіс помітили вивіску. Зверніть на себе увагу великим барвистим банером, і навіть, якщо потенційні клієнти не потребують послуги в даний момент, завдяки йому все одно запам'ятають місце розташування.

Листівки та крос-промо теж відмінний варіант для реклами автосервісу. Листівки можна роздавати в людних місцях (так, така реклама досі ефективна для локального бізнесу). А крос-промо — це коли кілька компаній взаємно рекламують одна одну, розміщуючи листівки чи візитки партнерів на власних вітринах, стендах та рецепціях. Запитайте у закладів по-сусідству, чи можна залишити у них листівки та запропонуйте розмістити їхні матеріали у себе, адже від взаємного піару рівноцінну вигоду отримують обидві сторони.

Дізнайтесь більше про зовнішню рекламу

4. Позначка на Google Maps 

Локальний бізнес без позначки на картах втрачає понад 30% клієнтів. Тим більше, що клієнти шукають послуги поблизу прямо на мапах. Тому позначка на Google Maps точно допоможе вам залучити клієнтів. А якщо заморочитися та правильно заповнити профіль, додати фотографії та пропонувати клієнтам залишати відгуки за плюшки (додаткові знижки, наприклад), можна підвищити локальний рейтинг та збільшити потік клієнтів у кілька разів.

Це найефективніші способи залучення клієнтів для автосервісу. Додатково можете використовувати контекстну рекламу, таргетинг та інші способи, але почати все ж таки краще з основ.




Успішність автосервісу залежить від трьох факторів: чіткого позиціонування, якісного виконання робіт та клієнтського сервісу. Чого вам і бажаємо!