7 хвилин

Сезонний бізнес: як підготуватися?

Кожен підприємець знайомий з поняттям сезонності та властивому йому коливанню прибутку. Але деякі типи бізнесу безпосередньо залежать від високих сезонів і без правильної підготовки ризикують залишитися ні з чим. У статті розповіли, як отримувати прибуток навіть в несезон і підготувати бізнес до потоку клієнтів.

Андрій Васильєв керує орендою та сервісом велосипедів вже близько 5 років. За цей час бізнес пережив прибуткові злети та болючі падіння, а Андрій нарешті зрозумів, що успіх сезонного бізнесу ґрунтується на 3-х факторах:

1. Грамотна організація бізнес-процесів. Чітка, безперебійна робота співробітників та автоматизація рутини — основа прибуткового сезону та задоволених клієнтів.

2. Правильна система оподаткування. Для сезонного бізнесу існують свої особливості в сплаті податків, про які варто обов'язково проконсультуватися з юристом заздалегідь — це вбереже від грошових втрат і витрачених нервів.

3. Робота в низький сезон. Активність клієнтів хоч і значно падає, але робота бізнесу припинятися не повинна, хоча б в якості підготовки. Від підготовки залежить, наскільки сезон буде прибутковим.

Справжнім одкровенням для Андрія став останній пункт. Виявляється, в несезон теж є, чим зайнятися. І якщо в перші роки існування сервісу команда після закінчення сезону тільки й робила, що чекала наступного з затягнутими пасками, то зараз ситуація змінилася. Роботи в низький сезон стало не менше, а прибутковість бізнесу зросла в два рази. Як так вийшло?

Як підготувати бізнес до сезону та вичавити з нього максимум

Ви не ведмідь, який наїдається про запас і впадає в сплячку до весни. Після сезону власнику подібного бізнесу потрібно тільки одне — готуватися до наступного. Давайте розбиратися, як саме.
Проаналізуйте основні показники по сезону, аби виявити слабкі сторони та встигнути їх "підкрутити" до наступного. Якщо в процесі зробити висновки може бути складно, то після того, як основний потік клієнтів вщухне, приділіть час аналітиці. Без звітів, цифр і графіків вам буде складно щось суттєво змінити.

Автоматизуйте бізнес-процеси, аби співробітники працювали в сезон ефективно та не відволікалися на рутину. Автоматичний друк чеків, шаблони документів, зручні форми замовлення: такі "дрібниці" забезпечують безперебійний робочий процес і дозволяють економити час. 

Продумайте маркетингову стратегію. Аби клієнти прийшли до вас у сезон, запустити рекламу та продумати стратегію потрібно заздалегідь. Чим будете залучати клієнтів? Де вони вас знаходять? Якими послугами користуються? Відповіді допоможуть вам правильно визначити способи залучення клієнтів і забезпечити стабільне завантаження.

Оновлення точки контакту клієнта з вашою компанією. Приведіть у порядок сайт, соцмережі (а якщо немає — почніть їх вести), налаштуйте форми запису та телефонію, щоб бути у всеозброєнні, адже при активному потоці клієнтів в сезон вам просто буде ніколи займатися такими речами. А ще не забудьте, що сезонні бізнеси — це, переважно, локальні запити, тому перевірте, чи правильно дані відображаються на картах.

Почніть роботу з клієнтською базою. Нагадайте про те, що незабаром ви відкриєтеся та чекаєте їх з нетерпінням. Смс, розсилки та повідомлення — покажіть, що ви чекали їх весь цей час з відкритими обіймами. А якщо ще й знижку дасте, то вони точно повернутися до вас, а не в сусідній сервіс за рогом.

Всі ці корисні поради можна реалізувати поодинці або, що ще простіше, разом, завдяки одному інструменту: crm-системі. РемОнлайн, наприклад, допоможе автоматизувати бізнес-процеси, вести клієнтську базу, спростити аналітику та керувати бізнесом з мобільного. Єдиний сервіс дозволить об'єднати всі корисні інструменти в одному місці та забезпечити безперебійну роботу компанії навіть при високому завантаженні.


Заказы в веломастерской


Так, якісна підготовка — це запорука успішного сезону. Але як покривати потреби компанії та протягнути всі ці місяці без прибутку? Витрачаючи те, що було нажито непосильною працею за кілька щасливих місяців сезону? Тільки через кілька років існування бізнесу Андрій зрозумів, що прибуток можна отримувати впродовж усього року.

Як сезонному бізнесу протриматися в несезон

Несезон — це не завжди застій і способи отримувати хоч і невеликий, але прибуток, все одно є. Давайте докладніше про те, що допоможе протриматися:

1. Ефективне використання площ

Орендна плата — одна з основних статей витрат, яка особливо б'є по гаманцю власників сезонного бізнесу. Тому здавайте в оренду склад, організуйте сезонне зберігання шин або велосипедів клієнтів, домовляйтеся про суміжний найм приміщень. Загалом робіть все, що допоможе їм не простоювати та  не зливатиме ваш бюджет просто так.



2. Додатковий дохід в міжсезоння

Подумайте, як можна заробити хоч якісь кошти після високого сезону. Це може бути розпродаж несезонних товарів (так, деякі готують сани влітку та купують ролики взимку) або техобслуговування велосипедів перед початком сезону. Розвивайте напрямок продажів і збільшуйте оборот товарів за рахунок продажу на маркетплейсах та у онлайн-магазині. Розвивайте додаткові напрямки для свого бізнесу, аби покривати хоча б основні витрати до настання сезонного піку зростання прибутку.


3. Аутсорсинг співробітників

Віддавайте перевагу проектній роботі, а не найму нових співробітників, робота яких безпосередньо не зачіпає основні бізнес-процеси вашої компанії. А з основним штатом співробітників обговоріть відпустки в низький сезон або відрядну оплату праці. Ці нюанси допоможуть кинути всі ресурси на ефективну роботу в пік сезону, а також забезпечити розвиток суміжних напрямів бізнесу в низький сезон без потреби найму.


Після того, як Андрій пропрацював ці моменти, виявилося, що сезонний бізнес — вигідна модель підприємництва. А за умов правильної підготовки навіть має ряд переваг перед звичайною: зростання прибутку в високий сезон і можливість довести бізнес-процеси до ідеалу в низький.

comments powered by Disqus