Чому заборонили дропшипінг на Rozetka
Дропшипери торгували на Розетці з часів відкриття майданчику. Однак восени 2020 року адміністрація маркетплейсу відмовилась від цієї форми онлайн-продажів з цілого ряду причин. Компанія заборонила дропшиперам виставляти «свої» товари на платформу. У цій статті ми розглянемо причини цього рішення та його вплив на екосистему маркетплейсу.
Що означає дропшипінг?
Дропшипінг — це вид електронної комерції, а саме посередництво між покупцем та постачальником товару. Дропшипери фізично не володіють товаром, який продають. Вони займаються маркетингом та просуванням товару на маркетплейсах, сайтах та в соцмережах, приймають замовлення та передають їх безпосереднім власникам товару. Останні обробляють замовлення та відправляють товар клієнту.
Заробіток дропшиперів — це націнка на товар. Чим вище маржа, тим більший прибуток. Цей спосіб торгівлі зручний для продавців тим, що значно звужується коло їхніх задач, а для власників товару — це можливість масштабувати продажі та залучити нових клієнтів. Як і в кожній системі, тут є свої плюси й мінуси.
Переваги й недоліки дропшипінгу
Дропшипінг приваблює продавців тим, що фактично вони опікуються лише просуванням товару в інтернеті, спілкуванням з покупцями та оформленням замовлень. Усі інші процеси — це обов'язок постачальника. Така структура продажу має також такі переваги для продавця:
- Для старту дропшиперу не потрібно багато коштів, тому що він витрачає гроші лише на розміщення товару в інтернеті та його просування.
- Немає обов'язку закуповувати товар партіями, зберігати його на складах, вести облік та організовувати логістику. До того ж, якщо немає товарного складу, то немає й нерозпроданих залишків
- Дропшипери гнучкі, тому що не залежать від одного постачальника та не обмежені асортиментом складу, якого не мають. Їм простіше розширити каталог товарів, змінити чи зайняти додаткову нішу.
- Повністю віддалена робота, все що необхідно — це гаджет з доступом в інтернет.
Суттєво полегшить та пришвидшить онлайн-торгівлю програма для дропшипінгу Remonline. Вона допоможе вести облік замовлень, фінансів, клієнтів та постачальників, дозволить автоматизувати оформлення угод, аналізувати популярність товарів та змінювати асортимент.
Недоліки дропшипінгу:
- Відсутність повної інформації про товари та їх стан через відсутність складу, а також нездатність оперативно контролювати залишки продукції.
- Щоб знайти надійних постачальників доведеться неодноразово розчаруватися в їхніх попередниках.
- Клієнти звинувачуватимуть вас за помилки та недбалість постачальників.
- Менший прибуток за одиницю товару у порівнянні з продажем закуплених оптом товарів.
- Велика конкуренція через легкість початку бізнесу за цією моделлю. Це також ускладнює формулювання торгової пропозиції — багато дропшиперів торгують таким самим товаром, тож, аби пояснити унікальність вашого, доведеться покреативити.
Важливо зважити на перелічені фактори та відштовхуватися від них при виборі бізнес-моделі. Ну а тепер пропонуємо вашій увазі невеличкий екскурс в історію дропшипінгу на Розетці.
Як розвивався дропшипінг на Розетці
Чи можна реально заробити на дропшипінгу? Так, і це доводить той факт, що ще у 2012 році, коли Розетка тільки з'явилася, підприємці одразу почали продавати на майданчику за допомогою дропшипінгу. Протягом років він ставав все більш популярною бізнес-моделлю, однак у вересні 2020 року Розетка повідомила про заборону дропшипінгу на своїй платформі.
Головною причиною назвали недобросовісних продавців, які пропонували підроблені товари або не виконували своїх обіцянок щодо доставки та інших деталей замовлення. Крім того, дропшипери часто продавали товари з великою націнкою, що також знижувало популярність та відвідуваність платформи.
Ще однією причиною стало засилля інтернету бізнес-коучами, які вчили всіх бажаючих «швидко заробляти без власного товару». Завдяки ним на Розетці значно побільшало дропшиперів, а згодом і цілих ланцюгів таких продавців. Відповідно націнка на товари зростала. Дорога від покупця до кінцевого постачальника ставала все довшою, ціни на товар — вищими, випадки гри в зламаний телефон з продавцями — все частішими.
Тож перед маркетплейсом постав вибір: зробити жорсткіші умови для продавців та підвищити якісь сервісу або ж перетворитись на барахолку з завищеними цінами й заробляти на комісії від продажів, яких ставало б все менше й менше. Як бачимо, Розетка зробила правильний хід і ось чому.
Причини заборони дропшипінгу на Розетці
Отже, чому розетка вирішила заборонити дропшипінг:
- Дропшипери часто не можуть надати клієнту повноцінну консультацію стосовно товару, який продають, тому що банально погано розбираються в ньому.
- Дропшипери не можуть контролювати та гарантувати якість товару, бо не мають фізичного доступу до нього, та не займаються обробкою замовлення після оформлення.
- Якщо покупця не влаштовує якість товару, то йому неохоче або взагалі не допомагають з поверненням або обміном. Дропшипери не оформлюють повернення і не проводять гарантійне обслуговування. А постачальники не дуже зацікавлені в цих процесах стосовно формально чужих клієнтів після продажу товару. Страждала від цього служба підтримки самої Розетки, яка була неспроможна вплинути на ці процеси.
- Велика кількість замовлень скасовувалась через відсутність товару в наявності, оскільки продавець не мав точної інформації про залишки товару на складі постачальника.
- Дропшипери не можуть вплинути на швидкість доставки замовлення, тому що не володіють інформацією про терміни відправлення товару постачальником. Це призводить до порушення заявлених термінів доставки та невдоволення клієнтів.
- Продавець вигадує дивні назви товарів та брендів, щоб його продукція відрізнялась від товарів інших дропшиперів. Як наслідок майданчик засмічується великою кількістю однакових товарів з поганими описами. Це ускладнює клієнтам пошук та робить онлайн-шопінг схожим на порпання в приватних оголошеннях.
- Деякі продавці заходили на Розетку, спочатку продавали товари однієї категорії та заробляли таким чином позитивне реноме. Потім масово додавали товари, які не відповідають критеріям розміщення на майданчику, створюючи хаос та незручності.
Всі ці причини призводили до великої кількості скасувань замовлень, повернень, захаращення каталогу товарів та невдоволення клієнтів роботою маркетплейса загалом. Підтримка клієнтів також залишала бажати кращого, тому що ані дропшипери, ані менеджери Розетки не мали повноти впливу на виконання замовлення постачальником. Багато хто з постачальників, які співпрацювали з дропшиперами, не демонстрували достатнього рівня клієнтоорієнтованості.
Чи можливий дропшипінг на Розетці в 2023?
Заборона не стосується тих продавців, які співпрацюють із постачальниками або виробниками, які делегують продаж своїх товарів, а складську і транспортну логістику забезпечують самостійно і на високому рівні. Ця схема не відрізняється від класичного дропшипінгу, однак за недотримання умов виконання замовлень продавцю загрожує блокування акаунту. Це мотивує дропшиперів та постачальників співпрацювати більш тісно та робити доставку вчасно.
Висновки
Заборона дропшипінгу на Розетці дозволила майданчику зберегти репутацію та довіру клієнтів. Маркетплейс поставив сервіс на перше місце і виграв від цього, як і його клієнти. Заборона дропшипінгу на Розетці стала важливим кроком для забезпечення якості товарів та послуг на платформі. Наразі Розетка ретельніше працює з продавцями та постачальниками, щоб забезпечити якість та доставку товарів відповідно до своїх стандартів.