7 хвилин

Як відібрати персонал для автосервісу та чому без E-learning вже ніяк

Одна з основних проблем для українських автосервісів — це дефіцит кваліфікованих співробітників. Освітні програми в профільних навчальних закладах вже давно застаріли. Проте, саме знання та навички спеціалістів гарантують високу якість обслуговування на СТО та відповідно прибутковість бізнесу.

Про це ми поспілкувались з директором компанії TechTe@ch та викладачем Барського фахового коледжу транспорту та будівництва Олександром Вольтріхом. З нашої розмови ви дізнаєтесь, як знайти тямущих майстрів для свого автосервісу та підвищити кваліфікацію фахівців.

Яким галузям у сфері авто наразі віддає перевагу більшість молоді?

До повномасштабної війни найбільш популярною спеціальністю в Барському коледжі був автомеханік, дорожній будівельник та дорожній механік. Наразі пріоритетним напрямом підготовки залишається тільки автомеханік, тому що урядова програма «Велике будівництво» призупинилась. Через війну будується значно менше доріг, тому й потреба в профільних фахівцях знизилась.

Розкажіть про ефективні сучасні інструменти, які допомагають вам у викладанні

У 2019 році я зрозумів, що сучасні технології є необхідними для навчання студентів в галузі автомеханіки, особливо для діагностування несправностей автомобіля. В українській системі освіти у відкритому доступі був брак матеріалів про будь-які види транспорту. Викладачі були обмежені «‎КамАЗом і ЗІЛом» та самі мали десь знаходити матеріали для вивчення конкретної марки автомобіля. Розрив між освітніми технологіями у світі та Україні був колосальним.

Потім ще й пандемія коронавірусу призвела до того, що випускникам вишів бракувало практичних навичок роботи з автомобілем, тому що навчання проходило дистанційно. Та й до цього рівень викладання не завжди дозволяв випустити з освітнього закладу готового спеціаліста. Тому ті, хто прагнув здобути знання в автомобільній галузі, шукали додаткові джерела інформації. Профільна література та лекції на YouTube часто не задовольняли цих потреб або ж були складними для сприйняття.

У тому ж 2019 році я вийшов на Electude і зрозумів, що витратив купу часу на розробку нових занять та тестувань, які вже були зібрані в одній системі. Користувачі платформи мають доступ до бази даних з актуальною інформацією про автомобілі з усього світу. Вже в кінці 2020-го року я започаткував компанію TechTe@ch, яка наразі є єдиним офіційним представником Electude в Україні.


techteach.webp (21 KB)

Electude — це хмарна освітня платформа дистанційного навчання для підготовки спеціалістів в галузі автомеханіки, автоелектрики та діагностування транспорту.



Спочатку доводилось займатись в системі російською мовою, але наразі платформа повністю перекладена українською і ще близько 50 мовами. У 2021 році ми почали залучати до системи інші навчальні заклади України, які готують спеціалістів у сфері автотранспорту. Зараз понад 65 закладів освіти та до 6000 студентів користуються системою.

Electude дозволяє об'єктивно оцінювати успіхи учнів, бо як не крути, а викладач все ж таки суб'єктивно оцінює знання студентів, а програма завжди залишається об'єктивною. Таким чином ми ще й виключаємо з процесу контролю знань зайву бюрократію та корупцію.

Чи допоможе Electude зробити зі студента спеціаліста автосервісу або підвищити кваліфікацію фахівців галузі?

Платформу розробили в Нідерландах, зібрані в ній матеріали відповідають європейським стандартам викладання. У системі відсутні внутрішні розробки певних компаній, але їх можливо додати окремо. Electude використовують по всьому світу — у Китаї, США та Австралії. За всі роки роботи програми в Україні я не отримав жодного конкретно негативного відгуку.



world-map.webp (32 KB)

Electude — це не підручник, а гнучка система, що постійно оновлюється відповідно до змін та новинок на авторинку. До прикладу, на платформі студенти можуть вивчати детальну будову Tesla або розібрати гібридний Land Rover. Мої учні відвідують заняття не з зошитами, а з планшетами або ноутбуками.



electric-car.webp (43 KB)

Якщо ж відійти від навчальних закладів, то на платформі також доступні курси для перекваліфікації та підвищення кваліфікації за спрямуваннями: автомеханік, автоелектрик та автомобільний діагност.

На курсі автомеханіка поглиблено й детально вивчається будова автомобілів. Є також окремий курс про будову саме гібридних автомобілів.

Щоб пройти курс автоелектрика або діагноста, людина має мати базове розуміння математики та вміти робити розрахунки. З цією базою та за допомогою курсу фахівець за півроку здобуде достатньо знань для роботи з будь-яким автомобілем.



configurations.webp (40 KB)

Курси проходять жінки й чоловіки різного віку. Одного разу спілкувався з клієнткою з виразним довгим манікюром, який точно не дозволив би їй працювати майстром на СТО. Виявилося, що вона завідує автосервісом чоловіка, який пішов на війну. Вирішила заглибитись в тематику, аби більше розумітися на специфіці роботи та знайти спільну мову зі співробітниками.

Як проходить навчання на платформі Electude?

Навчатися може будь-хто та в будь-який зручний момент за умови наявності комп'ютера та підключення до інтернету. Користувачі самостійно вивчають обраний курс. Кожний з них розділений на модулі, які поступово підготовляють учня до віртуального симулятора відповідно до спеціальності.

Система автоматично зберігає прогрес та відповіді студентів в тестах, дозволяє відстежити дії в віртуальному симуляторі та час, витрачений на виконання завдань. Це дозволяє контролювати прогрес та відстежувати успіхи учнів.

Під час проходження навчальних модулів учасник відповідає на питання до тих пір поки не дасть правильну відповідь. Electude дає підказки та вказує на помилки, що дозволяє краще засвоїти матеріал.

В тестових модулях можливо відповісти лише один раз. Результат зберігається в системі і його бачить сам учасник, керівник або викладач, та наші ментори. Тож за потреби директори автосервісів, або безпосередньо самі учні, можуть сконтактувати зі мною та колегами, щоб отримати консультацію та розібратися в деталях курсів.

Звісно, теорія має бути підкріплена практикою. Однак справа ще й в наочності теорії. Користувачі Electude мають змогу зазирнути всередину автомобіля та вивчити будову механіки, що значно спростить перехід до практичних занять.



diagnoctic.webp (87 KB)

Після проходження курсу учасники отримують сертифікати, які визнаються у більшості країн ЄС, США та Канаді. Універсальна програма навчання дозволяє перевірити фаховість спеціалістів у будь-якій країні, якщо наявна відповідна мовна версія.



languages.webp (29 KB)

Зокрема, Electude може слугувати інструментом профорієнтації. Деякі користувачі, пройшовши курс розуміють, що ремонт та діагностика авто — це не для них.

Як зрозуміти рівень кваліфікації фахівця перед прийняттям на роботу та відібрати кращих спеціалістів?

Ми проводимо перевірку для спеціалістів автосервісів за допомогою онлайн-тестування. У TechTe@ch ми можемо створити тест, спираючись на конкретний запит роботодавця. Можна перевірити знання комплексно або ж окремих систем автомобіля, як от будови двигуна, розвалу-сходження, ходової частині абощо. Це дасть змогу зрозуміти, чи відповідає рівень та спеціалізація фахівця потребам СТО. Можливо влаштувати й поетапне тестування для відбору найбільш здібних співробітників, якщо кандидатів багато.



pressure.jpg (75 KB)

Такі перевірки доцільно проводити й для наявного персоналу. Зазвичай після них директори та власники автосервісів розуміють, що співробітникам необхідно підвищити кваліфікацію. Інколи це рятує підприємців від зайвих збитків, а авто клієнтів — від поламок.

До того ж, якщо підприємці вирішують придбати курс та підвищити кваліфікацію свого персоналу і ми бачимо, що спеціалісти працюють завзято, то надаємо наступні курси безкоштовно. Також якщо спеціаліст пройшов за 3 місяці курси автоелектрика, то ми надаємо курс автодіагноста задарма.

TechTe@ch заохочує бажання власників СТО перевірити рівень кваліфікації своїх фахівців, бо це говорить про їхню прогресивність та вмотивованість. Якщо люди налаштовані робити свою справу якісно, то я готовий їм допомогти, і саме тому тестування є безкоштовним. Що більше якісних автосервісів в Україні, то й вище рівень обслуговування по всій країні.

Чи звертаються до вас компанії за кадровими рекомендаціями?

Я можу порадити компаніям звернути увагу на випускників навчальних закладів, які використовують Electude. Це свідчить про гідний рівень їхніх знань. Зазвичай даю контакти викладачів в тому регіоні, де розташований зацікавлений в нових співробітниках автосервіс. Також роботодавці можуть переглянути список найкращих студентів з кожного навчального закладу, який брав участь у конкурсі Service Master Junior.

Розкажіть детальніше про конкурс, будь ласка

Service Master Junior — це вклад в загальний розвиток автобізнесу в Україні. Цей конкурс проходить на платформі Electude та дозволяє визначити найкращих молодих фахівців. Участь у змаганні можуть брати студенти з будь-яких навчальних закладів.

У 2023 році змагалися 580 учасників з 33 навчальних закладів. Тішить, що стільки молоді прагне вчитись та розвиватись. За результатами конкурсу ми обираємо 3 найкращих студентів від кожного навчального закладу. Підприємці можуть у будь-яку мить зазирнути до списку учасників та переможців, щоб знайти собі висококваліфікованих спеціалістів у своєму регіоні.



service-macter2023.webp (53 KB)

Розумію, що підприємцям важко покладатись на кадри з українських навчальних закладів, з огляд на наявні навчальні програми та рівень викладання. Однак Electude — це гарантія рівня спеціаліста. Як мінімум, він точно не зламає автомобіль клієнта. Тому Service Master Junior та сертифікація від Electude допоможуть зорієнтуватись та відібрати перспективних фахівців.

Окрім конкурсу ви також проводите Незалежний кваліфікаційний іспит…

Так, іспит проводиться серед студентів українських навчальних закладів, щоб вони мали змогу отримати сертифікат міжнародного значення, який підтверджує якість здобутої ними освіти та фаховість. Це як ЗНО для автомеханіків. Список випускників, які подолали пороговий рівень, є у відкритому доступі. Восени 2023 року плануємо провести ще один НКІ, щоб навчальні заклади могли дізнатись реальний рівень знань своїх студентів.



nki2023.webp (62 KB)

Чи можливо з механіка виростити менеджера автосервісу, або ж краще навчати менеджерів окремо за фаховим спрямуванням?

Можливо, але це вже більше психологічне та соціальне навчання. Важко створити єдині стандарти для навчання менеджерів автобізнесу, бо в кожної компанії своя внутрішня політика. Тим паче, важко за допомогою програми навчити людину взаємодіяти з іншими людьми.

Кому стане у нагоді новий курс по автоматизації автосервісу від RemOnline і чи допоможе він спеціалістам з перекваліфікацією?

Розширена інструкція з презентаціями допоможе майстрам частково долучитись до адміністративних задач у програмі з ремонту автомобілей. Однак цей курс радше буде корисним підвищення професіоналізму керівників та менеджерів СТО, ніж допоможе перекваліфікувати спеціалістів.



electude+remonline.webp (123 KB)

Розкажіть, будь ласка, про співпрацю TechTe@ch з компаніями

Прямо зараз підготовляємо 6 майстрів-приймальників для одного автосервісу. Якщо говорити про тривалу співпрацю, то ми допомогли компаніям Restart, Genstar і Master Service визначити, кому зі співробітників необхідна перекваліфікація або підвищення рівня знань.

Близько 30 спеціалістів з Master Service проходили тестування. Перша група з 10 майстрів пройшла тестування, керівники компанії залишились задоволені та почали поступово перевіряти рівень знань всього персоналу. Проте ми не обмежуємось лише тестуваннями — керівницька рада компанії Restart проходила підвищення кваліфікації на Electude.

Якщо компанії не встигають вчасно завершити навчання, то можуть домовитись з нами про продовження термінів доступу до системи. Зазвичай ми йдемо на зустріч, бо розуміємо завантаженість та якщо при цьому бачимо прогрес у проходженні курсів.

Які плани будуєте на майбутнє та чи є у вас та вашої компанії глобальна місія?

По-перше, я задоволений тими здобутками, що вже є. Переклад Electude українською коштував мені та колегам багато часу та зусиль. Проблема ще була в тому, що в нашій мові не завжди є терміни для перекладу англійських слів. Тому продовжуємо працювати, зокрема й над розробкою української технічної термінології.

Наступного року плануємо провести конкурс Service Master Junior. Хотілося б вивести конкурс на міжнародний рівень. Наші студенти вже змагалися з коледжами з Нідерландів та Казахстану, хотілося б розширити перелік країн. До речі, у голландському коледжі я вперше побачив навчальний заклад з базою в 50 підйомників. На всю Україну є всього декілька СТО з такою кількістю підйомників, вже не кажучи про освітні заклади.

Плануємо низку форумів в обласних центрах західної України. Це ще один камінчик у фундамент ефективної кооперації освітньої сфери та бізнесу. Якщо так глобально, то ціль — це вивести українську технічну освіту на міжнародний рівень.